torsdag 16. desember 2010

"Julegjærbakst"



Denne oppskriften fant jeg på et forum inne på nettet. Syntes denne så spennende ut da den inneholdt cottage cheese, det har jeg nemelig god erfaring med i gjærbakst fra før. Blir veldig mykt og saftig av det.

FINE RUNDSTYKKER

ca 2 kg hvetemel
300 gr margarin
1 l lettmelk
2 pk gjær
1 bks cottage cheese
3 ts salt
3 ts sukker
2 egg

Smelt margarin og bland det med melken og løs opp gjæren. Hvis du har stavmikser prøv å hakk opp cottage cheesen litt, blan så inn egg, sukker og salt. Bland dette med smør-,melk- og gjærblandingen og jobb inn melet til slutt. Hev til dobbel størrelse.
Del opp deigen i passende emner. Lag horn eller rundstykker.Pensle med egg og strø på valmuefrø. Etterheve litt. Stekes ved 225 grader i ca 15 min.
Denne oppskriften har jeg funnet på et forum inne på nettet. Syntes den så spennende ut da den inneholdt cottage cheese. Har god erfaring med dette i gjærbakst fra før, blir veldig godt og saftig. Noe disse ble også, også etter at de hadde vært fryst.


GROVE RUNDSTYKKER
1 liter lunket vann
1 pose gjær
1god "klunk" olje
2-3 ts salt
3 kopper havregryn
2 kopper sammalt hvete
litt linfrø, litt solsikke kjerner eller
hva du har i skapet
Hvetemel til passe
La deigen være litt løs før den settes til heving.
Elt inn mel til den er passe før du triller ut rundstykkene.
La de etterheve før steking.
Stekes i ca 10-12 min på 225 grader.
Det blir ca 30 stk av denne porsjonen.

Tilslutt kommer en oppskrift på Kanelsnurrer. Og den har jeg funnet på den alltid like inspirerende bloggen

 Trines mektige matblogg

KANELSNURRER
900-1000 gr hvetemel
5 dl melk (30 grader)
25-50 gr gjær (helst rød)
150 gr sukker
2 ts kardemomme
1/2 ts salt
1 egg
ca 150 gr smør, i terninger
Det som er spesielt med disse er at du blander alle ingrediensene utenom smøret i en bakebolle og elter sammen.. Smøret deler du opp i terninger og elter inn til slutt. Dette egner seg best i en bakemaskin. Min er litt dårlig så jeg måtte kna det inn med hendene i tilegg. Men resultatet ble veldig bra likevel. Gå inn på Trines mektige matblogg for mer utfyllende forklaring.
Anbefales!
Lykke til!

1 kommentar:

Mitt Krypinn sa...

Med god hjelp fra Ellinor fikk jeg flyttet innlegget der det skulle være!